Organisering
Organiseringen av et tarmscreeningprogram er avhengig av et tett samarbeid mellom de ulike aktørene som er satt til å løse programmets ulike oppgaver.
Prosjekteier
Styringsgruppen
Det interregionale styringsgruppen rapporterer til AD-møtet. Styringsgruppen vil ha ansvar for å sikre et likeverdig tilbud i Norge. Gruppen ledes av Fagdirektør for Helse Sør-Øst og representeres likt av fagdirektører fra alle helseregionene.
I tillegg deltar representanter fra Helsedirektoratet, laboratoriemedisin, brukerrepresentanter og konserntillitsvalgte.Her kan du lese om styringsgruppens mandat . Mandat.doc
Styringsgruppens sammensetning
Leder og sekretær:
Ulrich Spreng - Fagdirektør - Helse Sør-Øst RHF
Christel Meyer - Sekretær - Helse Sør-Øst RHF
Medlem:
Bjørn Egil Vikse - Fagdirektør - Helse Vest RHF
Bjørn Inge Gustafsson - Fagdirektør - Helse Midt RHF
Geir Tollåli - Fagdirektør - Helse Nord RHF
Sissi Leyell Espetvedt - Seniorrådgiver - Helsedirektoratet
Rune Lilleng -Seksjonsleder patologi - Helse Sør-Øst RHF
Anita Solberg - Tillitsvalgt HMN - Helse Midt Norge RHF
Marie Skontorp - Tillitsvalgt HV - Helse Vest RHF
Heidi Brorson - Brukerrepresentant - Helse Sør-Øst RHF
Knut Hartviksen - Brukerrepresentant - Helse Nord RHF
Observatører:
Giske Ursin - Direktør - Kreftregisteret
Kristin Ranheim Randel - Nasjonal Koordinering Kreftregisteret
Janne Lena Gustavsen - Prosjektleder Nasjonal koordinering
Trude Haga Flatås - iFobt lab Ahus
Jan F. Nygård - Prosjektleder IKT Kreftregisteret
Nasjonal prosjektkoordinering
Nasjonal prosjektkoordinator rapporterer til den interregionale styringsgruppe for Nasjonalt screeningprogram for tarmkreft og har observatørstatus i styringsgruppen. Nasjonal prosjektkoordinator skal ha tett kontakt og samarbeid med viktige aktører i screeningprogrammet.
Oppgavene til nasjonal koordinator
- I samarbeid med de regionale delprosjektene og IKT prosjektet skal det utarbeides en nasjonal prosjektplan med fremdriftsplan og milepæler og følge opp at planen følges.
- Sikre at det blir laget regionale prosjektplaner med fremdriftsplan og milepæler og følge opp at planene følges.
- Lage et overordnet budsjett for innføring av Tarmscreeningprogrammet.
- Identifisere områder som krever juridiske vurderinger og avklaringer.
- Sørge for god informasjonsflyt mellom styringsgruppen, delprosjektene og andre aktører.
- Innhente faglige innspill fra rådgivningsgruppen når dette er nødvendig.
- Forberede saker til styringsgruppen og holde styringsgruppen løpende orientert om fremdrift og eventuelle avvik.
- Nasjonal prosjektkoordinator skal bidra til å sikre et likeverdig tilbud til innbyggerne i alle helseregioner og bidra til løsning av oppgaver som dukker opp underveis
Nasjonal prosjektkoordinator leder den interregionale prosjektgruppen som består av lederne for de ulike delprosjektene.
Regionale delprosjekter
Implementering av screeningprogrammet ble gjort i nært samarbeid med delprosjekt IKT, med nasjonal prosjektkoordinator og med Kreftregisteret som har ansvar for kvalitetssikring og administrasjon av screeningprogrammet.
Kreftregisteret
Rådgivningsgruppen
I den forbindelse skal Kreftregisteret utpeke en rådgivningsgruppe som er bredt sammensatt og med representanter fra alle helseregioner. Rådgivingsgruppen har eget mandat som er godkjent at Kreftregisterets direktør. Rådgivningsgruppen skal utarbeide forslag, samt gi råd, innspill og vurdering til sekretariatet i følgende saker:
- Organisering av Tarmscreeningprogrammet
- Kvalitetssikring av Tarmscreeningprogrammet
- Medisinskfaglige vurderinger
- Informasjonsstrategi overfor offentligheten og fagmiljøet, herunder skriftlig informasjon til deltagerne i programmet
- Utarbeiding av kvalitetsmanual