HPV16 antistoffer hos pasienter med oropharyngeal kreft

Epidemiologiske studier har vist en signifikant økning i insidensraten av plateepitelcarcinom i oropharynx i Europa og Nord-Amerika. Molekylære studier viser at økningen samsvarer med en økning av svulster som inneholder humant papillomavirus (HPV). Spesielt er det vist at HPV16 (90%) driver den onkogene utviklingen.

Vitenskapelig tittel: A retrospective study of serial serum antibodies to HPV16 in Oropharyngeal squamous cell carcinoma among cases and controls in the Janus serum bank

Prosjektbeskrivelse

Det er nylig utviklet et multiplex, luminex assay for serum og plasma antistoffer for HPV proteiner, som viser en sterk antistoff-respons hos pasienter med oropharynxkreft. Formålet med studien er å bestemme sensitiviteten og spesifisiteten av HPV early antigen (EA) protein antistoffer som et prediktivt verktøy for utviklingen av oropharyngeal plateepitel karsinom.

Videre er målsettingen å bestemme korrelasjonen mellom HPV EA protein antistoffer og tumor HPV DNA. Bruk av serielle prøver i denne studien fra Janus Serumbank vil kunne gi mulighet til å bestemme tidspunkt for oppdagelse av HPV16 antistoffer hos pasienter med oropharynxkreft.

Hovedansvarlig for prosjektet